2013/04/01

quilten uit de losse pols - how to

Al jaren kijk ik vol bewondering naar de moderne quilts van verschillende Amerikaanse dames. Vooral het quiltwerk vind ik intrigerend. En dan speciaal het free motion quiltwerk.
Gelukkig is daar Youtube vol met 'how to' video's.
 
Vooral deze dame vind ik leuk. Pas in het derde deel gaat ze echt aan het naaien; let ook op de tip van het glas wijn!
 
Alleen van kijken kun je dit niet leren, tijd om aan de slag te gaan. Ik heb al een tijdje een quilttop met servieskast klaar, en daar ging het mee gebeuren.
 
 
 
In verschillende managementboeken wordt uitgelegd dat je 10.000 uur iets moet doen om het echt te kunnen. Ik weet niet of deze schrijvers dachten aan quiltwerk, maar ik denk dat je die paralel wel kunt trekken.
 
 
 
Ik heb me lekker uitgeleefd in slingers, cirkeltjes, bloemetjes en een grasrandje.
 
En omdat ik de kleur van het garen heb aangepast aan de top, en de achterkant donkerpaars is, geeft dat interessante effecten.
 
 
Zo kan ik extra kritisch zien wat er allemaal nog verbeterd kan worden in de komende 9.998 uur.
 
Wat ik heb geleerd:
* het is 'tekenen' met een stilstaand potlood en bewegend papier.
* hoge snelheid en langzame beweging van de stof geeft een gelijkmatig effect.
* te lage snelheid geeft grote (dus lelijke!) steken
* vooraf een aantal spoelen klaarmaken geeft rust tijdens het naaien
* het is echt heel leuk om te doen!
 
 
Fijne dag!

Anita

1 comment:

  1. Hoi Anita wat een leuke quilt is dat geworden. En dat door quilten is inderdaad een heel werkje. Zelf heb ik ook een paar filmpjes op you tube over meanderen en de fab u motion. Ook met de Bernina steekregulator ( bsr) Er zijn veel mogenlijkheden om door te stikken. Je bent goed bezig! Ben heel benieuwd wat je volgende project word. Op stoffen jacht?

    ReplyDelete