2013/05/15

Tutorial: etui (ook leuk voor mama's!)

Onlangs was het moederdag, en zoals dat hoort bij deze dag: zelfgemaakte kadootjes zijn het leukst! Ik heb een etuitje gemaakt, en hoe dat ging zie je hier.




Kies twee stukjes stof, voor buitenzijde en voering. Ik heb gekozen voor een velours buitenzijde (een restje gordijnstof) en een lief katoentje voor de binnenkant. Als je het etui als toilettasje wilt gebruiken, zijn andere stoffen (of een restje tafelzeil) geschikter.

Snij de stof op maat, 28*34 cm, de breedte van het etuitje wordt dan 28 cm - de naden. 
Nu is het tijd voor een snufje creativiteit: versier de stof zoals je wilt. Ik heb het velours uit de losse pols versierd met borduursel, en op de toekomstige achterzijde een knoop van www.hartenzieldesign.nl genaaid. 


Vervolgens is het een zaak van zijkanten dichtnaaien, een bodem maken door de hoekjes te naaien, inzetten van het ritsje (niet vergeten, eerst even voetje verwisselen!), en omslaan van de voeringrand. 

Gelukkig valt er ook nog wat te handwerken: ik heb de binnenvoering er met de hand ingenaaid, aan het ritsje vast. Als je de foto's volgt van linksboven naar rechtsonder kan het niet misgaan (en dan nog, een naadje torn je zo weer los!)




Ik vind de combi van een lief en een deftig stofje mooi, maar je kunt hier natuurlijk van alles mee uitproberen.

Tot slot nog een plaatje van de achterzijde:



Het allerbelangrijkste: mijn moeder was er blij mee. En ik ben blij met mijn moeder!

Fijne dag,

Anita


No comments:

Post a Comment