2013/07/06

Kleine moeite, groots effect: simpel haken

Soms gaat alles anders dan je denkt dat het zal gaan. Een eenvoudig kwaaltje blijkt ineens iets naars, met uren van hangen in ziekenhuiswachtkamers tot gevolg. En om nu mijn driehoekjes (de jubileumquilt, weet u nog) in die wachtkamer te gaan naaien... toch een tikje onhandig.
Daarom ben ik weer aan het haken geslagen!
 
Belangrijke eis: de kleurtjes moesten vrolijk zijn. Ik wil een simpel steekje, dus de lol moet van de bolletjes komen. En dat is gelukt, van deze verzameling word ik elke keer weer blij:
 
 
 
Ik koos voor het meest eenvoudige patroontje dat ik kon bedenken:
1:  toer van 5 lossen, sluiten met halve vaste
2:  2 lossen (= eerste stokje), drie stokjes, twee lossen.
Dit herhalen tot 4 setjes van stokjes en 4 gaatjes.
3 en verder: op ieder gaatje drie stokjes haken, afgewisseld met 2 lossen.
Op de hoeken 3 stokjes, 3 lossen (ipv 2, voor een mooie scherpe hoek), 3 stokjes.
Haak elke toer in een andere kleur.
 
Ik vind het leuk om net geen patroon in de kleurenvolgorde aan te brengen, maar misschien zie jij dat wel heel anders. Bij mij ziet het er nu zo uit:
 
 
 
Doel is een dekentje, zoveel uurtjes wachten zie ik nog wel voor me.
Het is niet alleen een fijn tijdverdrijf, maar ook een leuk onderwerp om een praatje over aan te knopen. Want reken maar dat al die wachtkamers vol nerveuze mensen zitten...
 
Vandaag echter heb ik er lekker mee gezeten in de tuin. Want zo'n simpel steekje, dat kan zelfs met de buurvrouw op de koffie!
 
 
 
Fijne dag!

Anita
 
 
En dat nare kwaaltje?
Met behulp van de zeer kundige artsen hopen we (met gevouwen handen) ergens in augustus ons leven weer in normaal vaarwater te kunnen sturen.
 
 
 
Ken je Bloglovin' al? Een makkelijke manier om je favoriete blogs te volgen. Klik op de knop aan de linkerzijde, en het wijst zich vanzelf! 

8 comments:

  1. Leuk om te doen, mooie kleurtjes!

    ReplyDelete
  2. Hoi Anita,
    ik wens je veel sterkte en beterschap!
    Ik heb ooit een hele grand foulard gemaakt van dit soort gehaakte vierkante lapjes...
    Een soort quilten met haakwerk dus....
    heel leuk, behalve dat in elkaar zetten, dus toen heb ik geleerd hoe ik ze aan elkaar kon haken, dat ging prima.

    Ik heb een vraag aan jou:
    Ik zie wel hoe ik via de bloglovin button jouw blog kan toevoegen, maar kun jij me ook zeggen hoe je zo'n button op je blog pagina hebt gekregen?
    fijne dag,
    Jacquelien

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dankjewel! Ik stuur je even een mailtje over bloglovin. Is echt niet ingewikkeld en zo handig!

      Delete
  3. Hoi Anita, veel sterkte met alle wachtkamers deze zomer en het project ziet er vrolijk uit. Het zal vast goed afleiden. Ik heb ooit ook zoiets gemaakt met resten katoen, maar dat werd niet groot genoeg voor een dekentje en is nu een kussenovertrek. Ik zal hem eens op mijn blog zetten.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dankjewel! Een kussenovertrek is een goede oplossing als ik het zat ben ;)

      Delete
  4. Sterkte Anita! Helaas weten wij ook alles van dat soort wachtkamers, ondanks een goede afloop, blijft iedere vier maanden controle erg stressvol! En dat haken leidt zo af! Ook voor de andere mensen die daar nerveus zitten! Sterkte!
    Groetjes,
    Jacqueline

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dankjewel. Ja, we zitten de komende jaren hier nog wel in wachtkamers. Sterkte jij ook.

      Delete